Sidor

söndag 5 februari 2012

Vargavinter blev det visst...

...för många, med äckligt låga temperaturer. Vi hade vår kallaste natt inatt, denna vintern, med ca -17.4 grader. Solen har lyst här i många dagar, men är det så här kallt så tycker jag inte det är skönt att vara ute!

Förra söndagen innan vi besökte dämmet vid Finjasjön, tog vi en liten tur till Hovdala slott. På ditvägen stannade vi till så jag kunde fota...

...en massa gäss som kom i stora flockar
och landade på åkrarna!
Längst ner till höger på bilden står det redan en hel
rad med gäss (lite svårt att se, men jag vet)




Gäss med Finjasjöns is i bakgrunden.

Det stod i vår morgontidning att sädgässen
hade kommit tillbaks till vår bygd. Det visste
jag inte ens vad det var, så jag fick kolla på
Wikipedia. :o)



Jag med min ringa kunskap om sådana här fåglar,
tycker det liknar Kanadagäss och grågäss
(för de är de enda jag "kan",
nej, vitkindade vet jag ju också förstås!)




Framme vid Hovdala slott
Ett kulturarv och ett statligt byggnadsminne
med anor från medeltiden.






Inne på den yttre borggården.
Stallet där det nu är restaurang
och det gamla porttornet t h.





Orangeriet
(Många par gifter sig här numera)






Här var det helt plötsligt lite färg i det vita.







Ehrenborgska våningen
Siffrorna på gaveln ska tydas till 1682!






Kan aldrig låta bli att fotografera detta huset
- det är så vackert!
Det var tjänstefolkets bostad förr i världen.






Står på bron över vallgraven
som rann runt de här husen förr
innan man sänkte Finjasjöns nivå.
Går man rakt fram och under huset...





...hamnar man här på den inre borggården.
Huset t v är det allra äldsta här, daterat 1511.
Dörren som min låååånga skugga pekar mot,
är precis lagom för mig att gå in genom,
sisådär 1.60 hög!





Men vi skulle ju ner till Hovdalaån
och se om vi kunde hitta några fina
isformationer!






Utsikt upp mot husen från ån sett.

Och där tror jag det får räcka för idag!
Vill ju inte trötta (tråka) ut mina
besökare!

Ha en fortsatt fin söndag!

13 kommentarer:

  1. Very nice pictures with lovely light and colors....well done Pia.

    Greetings, Joop

    SvaraRadera
  2. Så fine bilder Pia!! Det siste bilde var bare kjempeflott :)) Ha en koselig søndag.

    SvaraRadera
  3. Vilket fint slott - det måste jag lägga på minnet för att göra ett besök :)
    Längtar efter våren!
    Ja kylan är inget skön... vare sig det är rysskyla eller vargavinter... -22 i natt när vi kom hem och minus 19 i morse... brrr...
    Tycker lite synd om gässen.
    Ha det bra!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Beautiful series, good work! Greetings, Mirthe

    SvaraRadera
  5. Vilka fina bilder och de på slottet gillar jag väldigt mycket :) Ja nog har man fått kallt nu ... över 20 minus ett tag .. nu har vi bara 7 minus ..men då blåser det svinkallt istället.
    kram

    SvaraRadera
  6. Så kul att få följa med till ställen man förmodligen aldrig kommer till! Jag lovar att ta dig med till fina ställen här i Karlstadtrakten också...bara det blir varmare ute ;)

    SvaraRadera
  7. Så flott plass dette var! Jeg elsker slike gamle borger og andre gamle slott :-) Har en utrolig fantasi, og drømmer meg godt tilbake i tiden når jeg besøker slikt :-)

    SvaraRadera
  8. Fina vyer du hittar överallt runt "stan". o så är du ju en väldigt duktig fotograf. Väldigt fin reklam för Hovdala!! Får du ngn ersättnign för det är du värd?? Vi har varit vid havet i dag- Revhaken i Åhus-- men snacka om kallt Brrrrr. Jag fotade med en tygvante på, men det tog nog ½timme innan jag visste om mina fingrar satt fast? MAn är lite tokig, men här var så där lagom kallt när vi körde, men fr Önnestad så börja snömodd o sen blåste det ju fr. havet, + att det låg ca 1 - 2 dm snö i Åhus... Ska väl sätta in ngr bilder i bloggen NÄR jag gitter
    Ha det gott
    Värmande kram Ninne

    SvaraRadera
  9. Flotte bilder! Stilig sted dette!
    Vi har hatt en kuldeperiode nå med mye vind og ned til -15. I dag heldigvis kun -7 men vinden gjorde det surt! Sikkert kulda som har lokket en grønlandsmåke("vitvingad trut") til oss...
    Ha en flott ukestart, Pia!

    SvaraRadera
  10. Fina slottsbilder ,vi har ju inga slott här så det är alltid kul att få se andra ,kram Nette

    SvaraRadera
  11. Sååå härliga bilder! Gillar verkligen huset som var tjänstebostad då det begav sig, mycket vackert.
    Och gässen som du fotat är kanadagäss och grågäss. Jag både såg och hörde ett helt gäng med kanadagäss flyga förbi här där jag bor för ett par dagar sen, vart de var på väg har jag ingen aning om. Men snart så kan man se dom och en massa andra fåglar vid Hornborgarsjön. Tiden går ju fort så snart blir det dags för att åka och se på tranorna och allt annat kul där borta :)
    Härliga bilder allihopa i detta fina inlägg!
    Kramar Maria

    SvaraRadera
  12. Brr, -17,4 grader det er kaldt!! Vi har hatt mellom -10 og -15 de siste dagene, så det er kaldt her også.
    Kjempefine bilder du har tatt, og for et fantastisk slottsområde. (Jeg liker så godt slike gamle bygninger, men de er det ikke mange av her). Tjenesteboligen var nydelig. Så fint med gjessene også, de er staselige fugler.

    Takk for kommentarer på bloggen min :)
    Ha en riktig fin ny uke.
    Klem fra Hilde.

    SvaraRadera
  13. For et fantastisk slott!! Ååå så morsomt det hadde vært der og tatt bilder!! :)

    Og den bygningen hvor tjenestefolket bodde, veldig veldig vakker og spesiell!

    Her har det vært minus 15 på det kaldeste, en natt, da jeg sjekket.. Jeg er så glad for at jeg har kjøpt nytt inne/ute termometer, den jeg hadde har vært defekt i lengre tid.. og jeg har alltid glemt å kjøpe nytt..
    Veldig kaldt det har vært hos dere også ja, kan jeg se!

    Klem på vei.. :)

    SvaraRadera

Hej kära besökare!
Kul om du lämnar en kommentar efter dig,
så jag vet att du hälsat på!
Med vänlig hälsning/Pia

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...